logo-HANDMADE-SOAP.png

MySabun.Com

Tukarkan Hobi Menjadi Bisnes

Memahami Proses Pembuatan Sabun

Pembuatan sabun adalah tindak balas kimia dari proses Saponifikasi yang berlaku  apabila lemak atau minyak  dicampur dengan alkali (seperti Sodium Hydroxide NaoH, juga dikenali sebagai lye) dalam kehadiran air. Akibat dari tindak balas ini ialah terbentuknya molekul sabun dan glycerin. 

Lye adalah komponen penting dalam pembuatan sabun kerana ia adalah alkali yang bertindak balas dengan lemak atau minyak untuk menghasilkan molekul sabun. Tanpa lye, sabun tidak dapat dibuat. Walau bagaimanapun, lye adalah bahan yang merbahaya jika tidak ditangani dengan betul. Adalah penting untuk mengendalikan lye dengan berhati-hati, menggunakan peralatan perlindungan seperti sarung tangan, kacamata keselamatan, dan respirator.

Pengukuran dan nisbah yang tepat adalah sangat penting dalam pembuatan sabun kerana ia memastikan bahawa tindak balas saponifikasi berlaku dengan betul dan sabun yang dihasilkan adalah berkualiti tinggi. Terlalu banyak atau terlalu sedikit lye boleh menyebabkan sabun menjadi terlalu kasar atau terlalu berminyak. Selain itu, penggunaan nisbah lemak atau minyak yang salah boleh menyebabkan sabun berasingan atau mempunyai tekstur yang tidak diingini. Pengukuran dan nisbah yang tepat juga memastikan bahawa sabun selamat untuk digunakan di kulit.

Oleh itu, penting untuk menggunakan pengukuran dan nisbah yang tepat dalam pembuatan sabun, dan mengikuti resepi yang dipercayai dengan teliti. Dengan berbuat demikian, anda dapat membuat sabun yang berkualiti tinggi yang selamat dan berkesan untuk digunakan di kulit.

Kimia pembuatan sabun dapat diringkaskan seperti berikut:

  1. Lemak dan minyak (triacylycerol), yang terdiri daripada tiga molekul asid lemak yang melekat pada molekul gliserol.
  2. Apabila alkali, seperti Lye  (Sodium Hydoxide -Naoh) dengan kehadiran air, ditambahkan ke dalam lemak atau minyak, satu tindak balas kimia yang disebut saponifikasi berlaku.
  3. Semasa saponifikasi, trigliserida dalam lemak atau minyak dihidrolisis, atau dipecahkan, oleh Lye
  4. Tindak balas hidrolisis ini menghasilkan pembentukan gliserol dan garam asid lemak atau sabun.
  5. Molekul gliserol adalah hasil sampingan tindak balas dan sering digunakan dalam industri lain.
  6. Molekul sabun terdiri daripada rantai asid lemak yang hidrofobik (tidak suka air) dan kepala ion hidrofilik (suka air).
  7. Apabila kita mencuci tangan menggunakan sabun dan air, ekor hidrofobik tertarik pada lemak dan kekotoran, sementara kepala hidrofilik tertarik pada molekul air, menyebabkan sabun dapat menarik lemak atau kotoran dari permukaan kulit dan ditarik keluar bersama air.

Kimia pembuatan sabun adalah rumit, tetapi proses asas melibatkan hidrolisis lemak dan minyak dengan alkali untuk menghasilkan sabun. Dengan mengawal jenis dan jumlah lemak, minyak, dan alkali yang digunakan, pembuat sabun dapat menghasilkan sabun dengan sifat dan ciri yang berbeza.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Klik Untuk Bantuan

Hi…

Kami baru sahaja terbitkan sebuah lagi ebook baru Panduan Buat Bisnes Sabun Dari Rumah!

Jika anda berminat nak tahu lebih lanjut tentang ebook panduan ini, boleh klik pada gambar atau butang dibawah!